Direktlänk till inlägg 20 september 2013

Läroplanens roll i planeringen och det lokala frirummet!

Av Caroline - 20 september 2013 19:49

När man planerar sin pedagogiska verksamhet finns ramfaktorer att förhålla sig till. Det kan vara t.ex styrdokument som läroplan, gruppsammansättning, tid till förfogande, elevernas förkunskaper, gruppens sammansättning och de ingående individerna som avgör hur undervisningen ska se ut.


I läroplanen står vad eleverna ska kunna i år 3, 6 och 9. Det kallas för kunskapskrav! Förutom kunskapskraven, anger läroplanen vilket det centrala innehållet i undervisningen i skolan ska vara - alltså vilka områden eleverna ska arbeta med för att nå målen och till viss del hur. När den nya läroplanen kom 2011 gick skolverket ut med information om att kunskapsstoffet eleverna förväntades kunna i de olika åren var så omfattande att ett ämnesintegrerat arbetssätt nästintill var ett krav. 


Det finns också vad som kallas "lokalt frirum" som i paktiken innebär att var och en eller varje skola eller så - har möjlighet att sätta sin egen prägel på undervisningen - utifrån eget tycke och smak, egna intressen och/eller övertygelser om hur undervinsingen kan och bör bedrivas, barnens förutsättningar och intressen mm. Detta gör att vi lärare kan anpassa undervisningen till vår verklighet - som skiljer sig avsevärt åt i olika klasser landet runt.


Den nya läroplanen (lgr11) är på sätt och vis tydligare än den tidigare (Lpo94). Den anger mer precist vad vi ska arbeta med i skolan och det lokala frirummet är därför snävare. Eftersom jag inte vet säkert vill jag gissa att detta är ett försök till en mer likvärdig skola - dvs. att alla elever, oavsett bakgrund och/eller var i landet de får sin utbildning, ska ha samma kunskaper och färdigheter när de lämnar grundskolan.  Det lokala frirummet är bra på många sätt och viktigt för att vi lärare ska kunna ge eleverna vad de behöver. Som tur är, finns fortfarande visst utrymme för detta.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 18 oktober 2013 16:00

Känslan i frökenhjärtat när eleven frågar - Caroline, hur skriver man "jag har lärt mig att läsa?". Den känslan!   Att få eleverna att känna att de kan. Att de verkligen ÄR läsare. Det tror jag är superviktigt! Just idag, kunde min elev läsa. Han...

Av Caroline - 18 oktober 2013 15:45

Hos oss uleverna utvärderar veckan skriftligt varje fredag, i sin loggbok. Ytterigre ett skrivtillfälle men också ett tillfälle för reflektion. Vi lärare kan hjälpa eleverna att utvärdera genom hjälpfrågor på tavlan att utgå från när de skriver löpte...

Av Caroline - 14 oktober 2013 18:15

Den här veckan har tvåorna börjat återberätta en uppläst bok skriftligt.   Under den första lektionen gick  vi igenom berättelsens uppbyggnad - de visste  sedan ettan att en berättelse har både inledning, handling och avslut. Men vad var nu en rö...

Av Caroline - 7 oktober 2013 20:00

Den här veckan är det tidningsvecka i Sverige. Då jobbar nog många skolor med tidningen, som vi!   Hos oss får varje elev en egen tidning varje dag den här veckan och sedan arbatar vi med den på olika sätt i olika grupper och ämnen!   Här kan...

Av Caroline - 4 oktober 2013 07:45


Vi har haft gosedjurens dag i förskoleklassen och ettan. Oj så mysigt! Barnen blir så till sig, när de får visa och berätta om sig själva!   En vecka innan fick de veta att gosedjuren skulle få komma på besök till skolan. De behövde fundera över ...

Presentation

Hej, vad roligt att du tittade in!
Jag är utbildad tidigarelärare och undervisar i svenska och SO på en f-9 skola i mellersta Sverige. I denna blogg kommer jag att lufta pedagogiska tankar och funderingar.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<<
September 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards