Direktlänk till inlägg 20 september 2013
När man planerar sin pedagogiska verksamhet finns ramfaktorer att förhålla sig till. Det kan vara t.ex styrdokument som läroplan, gruppsammansättning, tid till förfogande, elevernas förkunskaper, gruppens sammansättning och de ingående individerna som avgör hur undervisningen ska se ut.
I läroplanen står vad eleverna ska kunna i år 3, 6 och 9. Det kallas för kunskapskrav! Förutom kunskapskraven, anger läroplanen vilket det centrala innehållet i undervisningen i skolan ska vara - alltså vilka områden eleverna ska arbeta med för att nå målen och till viss del hur. När den nya läroplanen kom 2011 gick skolverket ut med information om att kunskapsstoffet eleverna förväntades kunna i de olika åren var så omfattande att ett ämnesintegrerat arbetssätt nästintill var ett krav.
Det finns också vad som kallas "lokalt frirum" som i paktiken innebär att var och en eller varje skola eller så - har möjlighet att sätta sin egen prägel på undervisningen - utifrån eget tycke och smak, egna intressen och/eller övertygelser om hur undervinsingen kan och bör bedrivas, barnens förutsättningar och intressen mm. Detta gör att vi lärare kan anpassa undervisningen till vår verklighet - som skiljer sig avsevärt åt i olika klasser landet runt.
Den nya läroplanen (lgr11) är på sätt och vis tydligare än den tidigare (Lpo94). Den anger mer precist vad vi ska arbeta med i skolan och det lokala frirummet är därför snävare. Eftersom jag inte vet säkert vill jag gissa att detta är ett försök till en mer likvärdig skola - dvs. att alla elever, oavsett bakgrund och/eller var i landet de får sin utbildning, ska ha samma kunskaper och färdigheter när de lämnar grundskolan. Det lokala frirummet är bra på många sätt och viktigt för att vi lärare ska kunna ge eleverna vad de behöver. Som tur är, finns fortfarande visst utrymme för detta.
Känslan i frökenhjärtat när eleven frågar - Caroline, hur skriver man "jag har lärt mig att läsa?". Den känslan! Att få eleverna att känna att de kan. Att de verkligen ÄR läsare. Det tror jag är superviktigt! Just idag, kunde min elev läsa. Han...
Hos oss uleverna utvärderar veckan skriftligt varje fredag, i sin loggbok. Ytterigre ett skrivtillfälle men också ett tillfälle för reflektion. Vi lärare kan hjälpa eleverna att utvärdera genom hjälpfrågor på tavlan att utgå från när de skriver löpte...
Den här veckan har tvåorna börjat återberätta en uppläst bok skriftligt. Under den första lektionen gick vi igenom berättelsens uppbyggnad - de visste sedan ettan att en berättelse har både inledning, handling och avslut. Men vad var nu en rö...
Den här veckan är det tidningsvecka i Sverige. Då jobbar nog många skolor med tidningen, som vi! Hos oss får varje elev en egen tidning varje dag den här veckan och sedan arbatar vi med den på olika sätt i olika grupper och ämnen! Här kan...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 | 19 |
20 | 21 |
22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 |
29 |
|||
30 | |||||||||
|