Direktlänk till inlägg 23 september 2013
De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig ska omfatta alla elever. Elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem. Informationen och formerna för elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen.
Skolans mål är att varje elev
Alla som arbetar i skolan ska
Läraren ska
Här kommer en matris över elevinflytandets dimensioner. Elevinflytandet kan vara individuellt eller kollektivt och ske genom formella eller informella processer.
Informellt inflytande -Inflytande över t.ex vilken bok som ska läsas, vilken ordning saker ska göras, vilket område man ska arbeta med osv. | Individuellt inflytande -När individen har inflytande i skolfrågor. |
Formellt inflytande -Inflytande över skolfrågor genom olika slags råd t.ex klassråd, elevråd, skol IF, matråd osv. | Kollektivt inflytande - När elevgruppen tillsammans har inflytande i skolfrågor. |
Känslan i frökenhjärtat när eleven frågar - Caroline, hur skriver man "jag har lärt mig att läsa?". Den känslan! Att få eleverna att känna att de kan. Att de verkligen ÄR läsare. Det tror jag är superviktigt! Just idag, kunde min elev läsa. Han...
Hos oss uleverna utvärderar veckan skriftligt varje fredag, i sin loggbok. Ytterigre ett skrivtillfälle men också ett tillfälle för reflektion. Vi lärare kan hjälpa eleverna att utvärdera genom hjälpfrågor på tavlan att utgå från när de skriver löpte...
Den här veckan har tvåorna börjat återberätta en uppläst bok skriftligt. Under den första lektionen gick vi igenom berättelsens uppbyggnad - de visste sedan ettan att en berättelse har både inledning, handling och avslut. Men vad var nu en rö...
Den här veckan är det tidningsvecka i Sverige. Då jobbar nog många skolor med tidningen, som vi! Hos oss får varje elev en egen tidning varje dag den här veckan och sedan arbatar vi med den på olika sätt i olika grupper och ämnen! Här kan...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 | 19 |
20 | 21 |
22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 |
29 |
|||
30 | |||||||||
|