Direktlänk till inlägg 25 september 2013
Idag hade jag SO-lektion med tvåorna. Vi skulle se en film och jag var övertydlig med vad jag förväntade mig av eleverna när det var dags att plocka undan förra lektionens arbetsmaterial. De skötte sig exemplariskt - plockade undan utan oroligheter, köade för att dricka vatten utan oreda, satt sig tillrätta på stolar och bänkar utan att bli osams om att någon satt i vägen osv.
Jag hade varit otroligt tydlig med vad jag förväntade mig och berömt dem ordentligt för hur väl de skötte sig. Det jag missat var att strata igång datorn innan lektionen.
Nu var jag tvungen att starta igång den under tiden barnen satt och väntade och plötsligt insåg jag att jag måste starta om den efter att jag kopplat in den på projektorn för att vi skulle kunna se något. Barnen sitter fortfarande snällt och förväntansfulla. Jag startar om datorn och eleverna väntar fortfarande tålmidigt. Ungefär nu inser jag att min dator inte kan visa film(det hade jag upptäckt redan förra veckan men glömt bort!). Ursäktar mig inför barnen och hämtar en kollegas dator och nu måste jag gå igenom samma procedur igen koppla in, starta om, starta upp. När den väl startat upp förstår jag att jag i stressen aldrig kopplat in kablarna till projektorn på kollegans dator vilket innebär att jag måste starta om datorn igen. Tjugo minuter senare har elevrna tröttnat och sitter inte riktigt lika lugnt och fint längre och jag själv är riktigt stressad. Lyckas i det här läget samla ihop gruppen och blev otroligt lättad när filmen uppskattades av eleverna som sedan gav mig en underbar lektion.
Apropå den här händelsen tänkte jag passa på att berätta om några saker som jag brukar tänka på i klassrummet. den bästa av världar och för sin egen skull och elevernas!
Saker man kan tänka på:
- vilka barn passar att sitta tillsammans - vilka kan arbeta bra ihop, hålla sig till ämnet, lära av varandra, samtala tillsammans, koncentrera sig tillsammans utan att störa varandra eller andra?
- ska barnen få möjlighet att sitta i grupper där de kan samtala i sitt lärande eller bör de sitta parvis?
- finns det någon som behöver sitta helt själv?
- vilka kan sitta med ryggen emot tavlan och vilka behöver sitta framåt om man möblerar borden i grupper?
- vart ska lådhurtcharna stå för att minimera spring i klassrummet och onödigt störande för eleverna?
Vart vässas pennor? Vart finns sopkorgen? Etc
- ska högläsningen ske på matta för mys och samtal eller ska eleverna sitta i bänkarna?
- Om du delar klassen i grupper vissa timmar, hur görs idelningen?
- Var bör du själv finnas i rummet vid olika tillfällen För att halka ska höra, för att kunna få ögonkontakt med eleverna, för att kunna bekräfta barnen under dagen.
- Vart bör arbetsmaterailet finnas och struktureras för att eleverna själva ska ha koll och kunna hålla ordning?
- Vilka går tillsammans? att ha promenadkompisar som man alltid går med gör barnen trygga. Då behöver ingen fundera över om hen ska bli ensam/ vem den ska gå med/ osv.
- mm
Min erfarenhet är att elever känner trygghet i relationer och rutiner. Om saker och ting har en speciell plats och en speciell ordning kan eleverna istället för att tänka på hur saker och ting ska göras fokusera på och lära sig det de ska. Är man flera pedagoger som arbetar med samma barn, är det därför viktigt att man har ett gemensamt förhållningssätt.
Känslan i frökenhjärtat när eleven frågar - Caroline, hur skriver man "jag har lärt mig att läsa?". Den känslan! Att få eleverna att känna att de kan. Att de verkligen ÄR läsare. Det tror jag är superviktigt! Just idag, kunde min elev läsa. Han...
Hos oss uleverna utvärderar veckan skriftligt varje fredag, i sin loggbok. Ytterigre ett skrivtillfälle men också ett tillfälle för reflektion. Vi lärare kan hjälpa eleverna att utvärdera genom hjälpfrågor på tavlan att utgå från när de skriver löpte...
Den här veckan har tvåorna börjat återberätta en uppläst bok skriftligt. Under den första lektionen gick vi igenom berättelsens uppbyggnad - de visste sedan ettan att en berättelse har både inledning, handling och avslut. Men vad var nu en rö...
Den här veckan är det tidningsvecka i Sverige. Då jobbar nog många skolor med tidningen, som vi! Hos oss får varje elev en egen tidning varje dag den här veckan och sedan arbatar vi med den på olika sätt i olika grupper och ämnen! Här kan...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 | 19 |
20 | 21 |
22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 |
29 |
|||
30 | |||||||||
|