Direktlänk till inlägg 25 september 2013
Varje onsdag har mitt arbetslag möte och för att även fritids ska kunna vara med turas vi lärare om att byta av en fritidspersonal den tiden. Idag var det min tur och det är bara så mysigt. På fritids får man möta barnen på ett helt annat sätt och de visar gupp fler sidor av sina personligheter än de jag får se i klassrummet.
På fritids målades det höst-tavlor, lektes skola, spelades spel, byggdes hus och mackapärer av kartong och pysslades garntofsar mm. Så himla mysigt!
Jag satt en stund med några elever från ettan när de pysslade och berättade för dem att jag inte visste hur man gjorde(jag syftade på tofsarna) varpå jag får svaret " det är inte svårt, gå bara runt lite och säg till de som gör något man inte får också kan du hjälpa dem som behöver det!" Vilket naturligtvis syfade på vad en fritidsfröken borde göra. Han visste ju att jag var "ny"!
Känslan i frökenhjärtat när eleven frågar - Caroline, hur skriver man "jag har lärt mig att läsa?". Den känslan! Att få eleverna att känna att de kan. Att de verkligen ÄR läsare. Det tror jag är superviktigt! Just idag, kunde min elev läsa. Han...
Hos oss uleverna utvärderar veckan skriftligt varje fredag, i sin loggbok. Ytterigre ett skrivtillfälle men också ett tillfälle för reflektion. Vi lärare kan hjälpa eleverna att utvärdera genom hjälpfrågor på tavlan att utgå från när de skriver löpte...
Den här veckan har tvåorna börjat återberätta en uppläst bok skriftligt. Under den första lektionen gick vi igenom berättelsens uppbyggnad - de visste sedan ettan att en berättelse har både inledning, handling och avslut. Men vad var nu en rö...
Den här veckan är det tidningsvecka i Sverige. Då jobbar nog många skolor med tidningen, som vi! Hos oss får varje elev en egen tidning varje dag den här veckan och sedan arbatar vi med den på olika sätt i olika grupper och ämnen! Här kan...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 | 19 |
20 | 21 |
22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 |
29 |
|||
30 | |||||||||
|