Direktlänk till inlägg 27 september 2013
På min arbetsplats brukar vi inför varje sommar utmana barnen att läsa under sommaren. De får med sig en läsutmaning hem den sista skoldagen och sedan får de visa och berätta hur mycket de läst när de kommer tillbaka efter sommarlovet.
Att läsa varje dag, eller åtminstone nästan, är otroligt viktigt för läsutvecklingen. Det handlar både om att automatisera läsningen och om att få flyt och förståelse.
Om de klarat utmaningen, vilket de alltid har;) väntar en överraskning! Oj, så det har väntats. Men så idag var det dags och vi lärare möttes av pirriga och förväntansfulla barn på morgonen. Vad skulle nu hända?
Vad överraskningen har bestått i har varierat under åren. Det har varit disco, popcorn och film, mm. I år tänkte vi att vi skulle gå ut med barnen i skogen och göra strövargodis över öppen eld och leka lekar men så lev det halvdåligt väder och regn och det kändes inte som att detta skulle bli den överraskning barnen hoppats på.
I sista stund bestämde vi oss för att istället baka chokladbollar med 50 st barn och det var verkligen rätt val, oj så roligt de hade.
Barnen ur de båda klasserna som skulle överraskas delades in i grupper direkt på morgonen- 1, 2, 3, 4 - kom i håg din siffra nu. Den har du användning för senare under dagen.
Vi samlades på fritids där en av våra fritidspedagoger läste en mysigt ruskig saga i mörkret med tända ljus och alla barn satt tysta som möss och lyssnade. Vi andra förberedde baket. Sedan bakades det i ålderblandade grupper 3 och 3. Det var ett fantastiskt samarbete och lyckliga barn som tränade på att följa recept och mäta och knåda och rulla och samsas. Kaffe? ska vi verkligen ha det? Gör som ni vill. Annars tar ni vatten! Äsch, vi tar kaffe! sa de allihopa.
3 var skulle det bli för det stod 9 i receptet. - Den här är till dig Caroline, vi fick en över. Du får äta den nu, på en gång! -Får jag? Så snällt av er. Mmm så gott!
När alla hade bakat klart gick vi till ett klassrum och såg på film fram til lunch. Då smakade det gott med egenrullade chokladollar och saft!
Känslan i frökenhjärtat när eleven frågar - Caroline, hur skriver man "jag har lärt mig att läsa?". Den känslan! Att få eleverna att känna att de kan. Att de verkligen ÄR läsare. Det tror jag är superviktigt! Just idag, kunde min elev läsa. Han...
Hos oss uleverna utvärderar veckan skriftligt varje fredag, i sin loggbok. Ytterigre ett skrivtillfälle men också ett tillfälle för reflektion. Vi lärare kan hjälpa eleverna att utvärdera genom hjälpfrågor på tavlan att utgå från när de skriver löpte...
Den här veckan har tvåorna börjat återberätta en uppläst bok skriftligt. Under den första lektionen gick vi igenom berättelsens uppbyggnad - de visste sedan ettan att en berättelse har både inledning, handling och avslut. Men vad var nu en rö...
Den här veckan är det tidningsvecka i Sverige. Då jobbar nog många skolor med tidningen, som vi! Hos oss får varje elev en egen tidning varje dag den här veckan och sedan arbatar vi med den på olika sätt i olika grupper och ämnen! Här kan...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 | 19 |
20 | 21 |
22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 |
29 |
|||
30 | |||||||||
|