Direktlänk till inlägg 30 september 2013

Att arbeta med storbok.

Av Caroline - 30 september 2013 07:45

            Jag jobbar mycket med storböcker i ettan nu. Det är fantastiskt roligt och jag tycks nå alla barn!


Vi tittar på bilderna - vad ser vi på bilden? Vad tror vi ska hända? Vad gör dem? Har ni varit med om samma någon gång? osv.


Sedan läser vi texten tillsammans -jag håller fingret under texten så att de kan hänga med i det lästa. Vissa hänger med i det jag läser, vissa kan själva ljuda och ytterligare andra kan läsa. Var det som vi trodde när vi tittade på bilden?


Sida för sida läser vi. Det är mycket upprepningar i böckerna. De lär sig känna igen orden som bilder och alla får känna sig som riktiga läsare!


Är det någon som vill prova att läsa själv? En efter en vill de prova. 


Vi pratar om det vi läst. Kan du känna igen dig? Har du varit med om det? Osv.


För någon vecka sedan läste vi "Alla möjliga saker" som handlar om ett barn som samlar.


Jag samlar på stenar.

Jag samlar på märken.

Jag samlar på pennor.

Osv.


Står det på sidorna! Vad samlar du på? Barnen får fundera och berätta. Några samlar på olika saker, några inte på något. Men du samlar väl på pengar i alla fall? frågar en annan elev. Ja, det gör jag ju, svarar den första.


Vi skriver tillsammans på tavlan: JAG SAMLAR PÅ.....

Barnen får varsitt papper. De skriver av "JAG SAMLAR PÅ" och sedan lägger de till vad de samlar på. Då tränar de på att ljuda. Man får tjuvkika på alfabetet som sitter på väggen. Det har de blivit jätteduktiga på. Eller vill du att jag skriver på en lapp? frågar jag. Ja, svarar några. Det är alltid lätt att skriva i min etta. Det är aldrig för svårt! Det viktigaste är helt enkelt att få lyckas!


Här har eleverna författat sidor till vår egna storbok:

            

Fröken Caroline

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 18 oktober 2013 16:00

Känslan i frökenhjärtat när eleven frågar - Caroline, hur skriver man "jag har lärt mig att läsa?". Den känslan!   Att få eleverna att känna att de kan. Att de verkligen ÄR läsare. Det tror jag är superviktigt! Just idag, kunde min elev läsa. Han...

Av Caroline - 18 oktober 2013 15:45

Hos oss uleverna utvärderar veckan skriftligt varje fredag, i sin loggbok. Ytterigre ett skrivtillfälle men också ett tillfälle för reflektion. Vi lärare kan hjälpa eleverna att utvärdera genom hjälpfrågor på tavlan att utgå från när de skriver löpte...

Av Caroline - 14 oktober 2013 18:15

Den här veckan har tvåorna börjat återberätta en uppläst bok skriftligt.   Under den första lektionen gick  vi igenom berättelsens uppbyggnad - de visste  sedan ettan att en berättelse har både inledning, handling och avslut. Men vad var nu en rö...

Av Caroline - 7 oktober 2013 20:00

Den här veckan är det tidningsvecka i Sverige. Då jobbar nog många skolor med tidningen, som vi!   Hos oss får varje elev en egen tidning varje dag den här veckan och sedan arbatar vi med den på olika sätt i olika grupper och ämnen!   Här kan...

Av Caroline - 4 oktober 2013 07:45


Vi har haft gosedjurens dag i förskoleklassen och ettan. Oj så mysigt! Barnen blir så till sig, när de får visa och berätta om sig själva!   En vecka innan fick de veta att gosedjuren skulle få komma på besök till skolan. De behövde fundera över ...

Presentation

Hej, vad roligt att du tittade in!
Jag är utbildad tidigarelärare och undervisar i svenska och SO på en f-9 skola i mellersta Sverige. I denna blogg kommer jag att lufta pedagogiska tankar och funderingar.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<<
September 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards