Direktlänk till inlägg 14 oktober 2013
Den här veckan har tvåorna börjat återberätta en uppläst bok skriftligt.
Under den första lektionen gick vi igenom berättelsens uppbyggnad - de visste sedan ettan att en berättelse har både inledning, handling och avslut. Men vad var nu en röd tråd? kan ni ge exempel? hur skulle en saga kunna börja? jaha, hur fortsätter den då? och hur skulle den kunna sluta? hänger det ihop? ja, då är det röd tråd! Vi testar att skriva en kort berättelse tillsammans på tavlan.
(Jag brukar rita upp en fisk när jag talar om berättelsens struktur. Inledningen är fiskens huvud och kroppen är hela handlingen och stjärtfenan är avslutningen. Då får de en mall för hur långa de olika delarna kan vara i förhållande till varandra.)
När jag har läst upp berättelsen går vi igenom den. Vad var det som hände? Vad betydde det? Varför sa de så? Varför gjorde de si? Jag skrev sedan upp stödord för varje kapitel tillsammans med barnen som vi kunde skriva ut och sätta upp på väggen inför kommande lektioner.
Sedan gick vi igenom formalian. Vad ska stå längst upp? Rubriken ja! Vad var rubriken nu då? Hur ska vi göra med kapitlen? Ska vi skriva bara kapitel 1 osv eller ska vi skriva namnen? namnen tyckte barnen! Efter varje kapitel lämnar vi en blank rad innan nästa kapitel för att man lätt ska hitta. Förstår ni varför? Så här ser det ut om jag gör så på tavlan!
När vi hade gått igenom boken och formalian fick de sätta igång och hej vad de skrev. Nu låtsas vi att det är ni som är författarna - skriv precis som det var i boken fast med egna ord.
Caroline, titta jag har skrivit nästan en hel sida. Caroline, titta nu måste jag få ett nytt papper. Måste vi sluta? Kan jag få ta hem och jobba?
Att få lyckas och att få vara duktig. Att få prestera. Det är det viktiga i mitt klassrum. Den här gången låtsas vi att vi är författarna, fast vi härmar innehållet i boken. Barnen får skrivflöde, tränar på att skriva på radera, tränar på mellanrum och fina bokstäver, tränar på punkt och stor bokstav. Några tränar på talstreck. Några undrar - hur stavas tjuvar? hur stavas hjältar? Vi pratar språk vi pratar struktur vi pratar innehåll och röd tråd.
Den här gången härmar vi lite på innehållet, men vi tränar ändå. På så mycket!
Nästa vecka kommer vi också att i halvgrupp återberätta korta böcker muntligt. Vad hände först, vad hände sen, hur slutade det?
Om ett par veckor är jag säker på att mina elever är jättesugna på att skriva en egen bok, med egenpåhittat innehåll.
Känslan i frökenhjärtat när eleven frågar - Caroline, hur skriver man "jag har lärt mig att läsa?". Den känslan! Att få eleverna att känna att de kan. Att de verkligen ÄR läsare. Det tror jag är superviktigt! Just idag, kunde min elev läsa. Han...
Hos oss uleverna utvärderar veckan skriftligt varje fredag, i sin loggbok. Ytterigre ett skrivtillfälle men också ett tillfälle för reflektion. Vi lärare kan hjälpa eleverna att utvärdera genom hjälpfrågor på tavlan att utgå från när de skriver löpte...
Den här veckan är det tidningsvecka i Sverige. Då jobbar nog många skolor med tidningen, som vi! Hos oss får varje elev en egen tidning varje dag den här veckan och sedan arbatar vi med den på olika sätt i olika grupper och ämnen! Här kan...
Jag är så fantastiskt lyckligt lottad som får ingå i ett välfungerande arbetslag där alla hjälper alla och där vi samarbetar för att ge eleverna den bästa utbildningen! I mitt arbetslag är vi 7 lärare och 2 fritidspedagoger som arbetar med eleverna...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 | 5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 |
16 |
17 |
18 | 19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 |
||||||
|