Senaste inläggen

Av Caroline - 25 september 2013 20:40

 

Varje onsdag har mitt arbetslag möte och för att även fritids ska kunna vara  med  turas vi lärare om att byta av en fritidspersonal den tiden. Idag var det min tur och det är bara så mysigt. På fritids får man möta barnen på ett helt annat sätt och de visar gupp fler sidor av sina personligheter än de jag får se i klassrummet.


På fritids målades det höst-tavlor, lektes skola, spelades spel, byggdes hus och mackapärer av kartong och pysslades garntofsar mm. Så himla mysigt!


Jag satt en stund med några elever från ettan när de pysslade och berättade för dem att jag inte visste hur man gjorde(jag syftade på tofsarna) varpå jag får svaret " det är inte svårt, gå bara runt lite och säg till de som gör något man inte får också kan du hjälpa dem som behöver det!" Vilket naturligtvis syfade på vad en fritidsfröken borde göra. Han visste ju att jag var "ny"! 





Av Caroline - 25 september 2013 07:45

Idag hade jag SO-lektion med tvåorna. Vi skulle se en film och jag var övertydlig med vad jag förväntade mig av eleverna när det var dags att plocka undan förra lektionens arbetsmaterial. De skötte sig exemplariskt - plockade undan utan oroligheter, köade för att dricka vatten utan oreda, satt sig tillrätta på stolar och bänkar utan att bli osams om att någon satt i vägen osv.

 

Jag hade varit otroligt tydlig med vad jag förväntade mig och berömt dem ordentligt för hur väl de skötte sig. Det jag missat var att strata igång datorn innan lektionen.

 

Nu var jag tvungen att starta igång den under tiden barnen satt och väntade och plötsligt insåg jag att jag måste starta om den efter att jag kopplat in den på projektorn för att vi skulle kunna se något. Barnen sitter fortfarande snällt och förväntansfulla. Jag startar om datorn och eleverna väntar fortfarande tålmidigt. Ungefär nu inser jag  att min dator inte kan visa film(det hade jag upptäckt redan förra veckan men glömt bort!). Ursäktar mig inför barnen och hämtar en kollegas dator och nu måste jag gå igenom samma procedur igen koppla in, starta om, starta upp. När den väl startat upp förstår jag att jag i stressen aldrig kopplat in kablarna till projektorn på kollegans dator vilket innebär att jag måste starta om datorn igen. Tjugo minuter senare har elevrna tröttnat och sitter inte riktigt lika lugnt och fint längre och jag själv är riktigt stressad. Lyckas i det här läget samla ihop gruppen och blev otroligt lättad när filmen uppskattades av eleverna som sedan gav mig en underbar lektion. 


Apropå den här händelsen tänkte jag passa på att berätta om några saker som jag brukar tänka på i klassrummet. den bästa av världar och för sin egen skull och elevernas! 


Saker man kan tänka på:

 

- vilka barn passar att sitta tillsammans - vilka kan arbeta bra ihop, hålla sig till ämnet, lära av varandra, samtala tillsammans, koncentrera sig tillsammans utan att störa varandra eller andra?

 

- ska barnen få möjlighet att sitta i grupper där de kan samtala i sitt lärande eller bör de sitta parvis?

 

- finns det någon som behöver sitta helt själv?

 

- vilka kan sitta med ryggen emot tavlan och vilka behöver sitta framåt om man möblerar borden i grupper?

 

- vart ska lådhurtcharna stå för att minimera spring i klassrummet och onödigt störande för eleverna?

 Vart vässas pennor? Vart finns sopkorgen? Etc

 

- ska högläsningen ske på matta för mys och samtal eller ska eleverna sitta i bänkarna?

 

- Om du delar klassen i grupper vissa timmar, hur görs idelningen?

 

- Var bör du själv finnas i rummet vid olika tillfällen För att halka ska höra, för att kunna få ögonkontakt med eleverna, för att kunna bekräfta barnen under dagen.

 

- Vart bör arbetsmaterailet finnas och struktureras för att eleverna själva ska ha koll och kunna hålla ordning?

 

- Vilka går tillsammans? att ha promenadkompisar som man alltid går med gör barnen trygga. Då behöver ingen fundera över om hen ska bli ensam/ vem den ska gå med/ osv.


- mm

 

Min erfarenhet är att elever känner trygghet i relationer och rutiner. Om saker och ting har en speciell plats och en speciell ordning kan eleverna istället för att tänka på hur saker och ting ska göras fokusera på och lära sig det de ska. Är man flera pedagoger som arbetar med samma barn, är det därför viktigt att man har ett gemensamt förhållningssätt.


Av Caroline - 24 september 2013 07:45



Huruvida barnen behöver en anlagd skolgård eller ej, kan man diskutera. På vår gård finns nog i alla fall en plats för alla.


På vår årliga "fixardag" där barn och föräldrarna inbjuds att vara delaktiga i arbetet med utemiljön har det under åren byggts kojor, styltor, hästar, bänkar med bord, hinderbanor i skogen, ett uteklassrum och en ramp. Vi har också en gungställning, flera stora sandlådor, klätterplatser, stora grönytor, två fotbollsplaner för lekar och sport, ett utepingisbord och en skolskog.


På min "rastvakt" blir jag glad över att se barnen lek tillsammans och att de allra flesta är en del av en gemenskap.


En viktig detalj på vår skola är mentorsgruppen. Här arbetar vi med åldersblandade grupper som ses mentorsvis varje morgon. Där lär barnen känna även yngre och äldre elever som i sin tur känner andra elever i samma ålder eller andra. Det byggs kontaktnät och relationer som bidrar till en större trygghet för barnen. På rasten finns det nästan alltid någon att leka med, även om det inte är med en i samma årskurs.










































Av Caroline - 23 september 2013 07:45

 

Jag skrev tidigare om pedagogers skilda uppfattningar om betydelsen av begreppet elevinflytande. Här kommer ett utdrag ur LGR11, för den som är intresserad av hur vårt uppdrag ser ut idag.

Hur man tolkar detta kan skilja sig åt och vad eleverna har inflytande över och hur det inflytandet ser ut, kan alltså och ska variera. Beroende på t.ex ålder och mognad. Det som inte får variera är huruvida eleverna har inflytande eller ej. Det ska dem ha, på ett eller annat sätt.

 

2.3 Elevernas ansvar och inflytande

De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig ska omfatta alla elever. Elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem. Informationen och formerna för elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen.

Mål

Skolans mål är att varje elev

  • tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö,
  • successivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan, och
  • har kunskap om demokratins principer och utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska former.

Riktlinjer

Alla som arbetar i skolan ska

  • främja elevernas förmåga och vilja till ansvar och inflytande över den sociala, kulturella och fysiska skolmiljön.

Läraren ska

  • utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan,
  • svara för att alla elever får ett reellt inflytande på arbetssätt, arbetsformer och undervisningens innehåll samt se till att detta inflytande ökar med stigande ålder och mognad,
  • verka för att flickor och pojkar får ett lika stort inflytande över och utrymme i undervisningen,
  • svara för att eleverna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer,
  • tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen, och förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle.

Hur man tolkar detta kan skilja sig åt och vad eleverna har inflytande över och hur det inflytandet ser ut, kan alltså och ska variera. Beroende på t.ex ålder och mognad. Det som inte får variera är huruvida eleverna har inflytande eller ej. Det ska dem ha, på ett eller annat sätt.

 

Här kommer en matris över elevinflytandets dimensioner. Elevinflytandet kan vara individuellt eller kollektivt och ske genom formella eller informella processer.






Informellt inflytande

-Inflytande över t.ex vilken bok som ska läsas, vilken ordning saker ska göras, vilket område man ska arbeta med osv.


Individuellt inflytande

-När individen har inflytande i skolfrågor.


Formellt inflytande

-Inflytande över skolfrågor genom olika slags råd t.ex klassråd, elevråd, skol IF, matråd osv.


Kollektivt inflytande

- När elevgruppen tillsammans har inflytande i skolfrågor.


 

Av Caroline - 22 september 2013 08:30

Elevinflytande

Once upon a time skrev jag ett examensarbete tillsammans med en myket intelligent kvinna. Det var en hektisk tid i våra liv och vi utsatte oss själva för både gråt och skratt.

Det starkaste ögonblicket som hänt mig under mina studieår var då nog insikten kom ifatt och jag förstod hur delar av en helhet hörde samman. Hur de bitar vi jobbat så hårt för att finna, äntligen flöt ihop och blev min sanning.

Det finns en skrivelse i lpo 94(den läroplan som då rådde och som jag är utbildad i) om elevens delaktighet och inflytande, den bestämmer att eleven SKA ha inflytande - att inflytandet ska ske beroende av ålder och mognad och att elevinflytandet ska vara reellt. Tanken bakom denna del av läroplanen är som jag förstår den att svenska elever ska få förmågan att handla demokratiskt - kunna påverka, ta ansvar och vara delaktiga i sådant som rör dem. Inflytandet ska öka med stigande ålder och mognad och eleverna ska ta mer och mer ansvar för sitt lärande- det egna arbetet, skolmiljön och utbildningens utformning.

Jag och min vän funderade över hur detta realiserades i praktiken. Hur verksamma pedagoger valde att agera utifrån läroplanens bestämmelser om elevinflytande. Hur kunde man göra detta möjligt?

När vi gjorde vår undersökning ställde vi dels den tillsynes enkla frågan - Vad är elevinflytande? Vi frågade också om vilka erfarenheter läraren hade av elevinflytande, hur man arbetade på arbetsplatsen för att ha elevinflytande, om lärarens elever hade inflytande och isådanafall över vad och med vilket syfte samt slutligen vilka för och/eller nackdelar uppöevde att elevinflytande hade.

Frågeställningarna var bl.a.:

·        Vilka uppfattningar om elevinflytande kommer till uttryck i pedagogernas berättelser?

·        Vilka fördelar och/eller nackdelar med elevinflytande uttrycks i pedagogernas berättelser?



Vårt resultat spretade åt diverse riktningar. Det fanns ingen enväldig uppfattning, ingen gemensam förståelse för begreppet. Men vi kunde ana några huvudströmningar.

En uppfattning var t.ex att elevinflytande var någonting som kunde genomsyra hela skolans verksamhet - att eleverna hade en reell påverksanmöjlihet i sin vardag. Denna uppfattning karaktäriserades av en iver att skapa ett öppet skolklimat där öppenhet och delaktighet var rutin. Elevernas inflytande skulle vara reellt. De pedagoger som uppvisade denna uppfattning menade att elevinflytande var en lärprocess. Att det var pedagogens jobb att leda eleverna och stötta dem i deras inflytande. Eleverna fick aldrig överges åt att själv ta det fulla ansvaret. Pedagogens roll var att stötta och att lära. Av denna anledning kunde elevinflytande heller aldrig vara till en nackdel. Elevernas inflytande skedde utifrån ålder och mognad med stöd av pedagogen. 

En annan uppfattning som kom fram i undersökningen var att elever kunde ha inflytande över delar av skolans verksamhet, att det var upp till pedagogen att bedöma var och när inflytandet kunde få ske. Uppfattningen präglades av en tanke om att det i eleviflytandet skedde en maktförskjutning från läraren till eleven - dvs. att läraren gav bort lite av sin makt när den gav eleven möjlighet till att ha inflytande. Motiveringen till varför eleverna inte kunde få vara med och påverka i hela skolverksamheten var m.a.o att de inte var tillräckligt gamla eller mogna för det. Lärarna som uttryckte denna uppfattning menade att det var deras jobb att se till att eleverna fick vissa kunskaper och att eleverna omöjligt kunde vara med och bestämma vad de skulle lära sig eller hur de skulle lära sig. Elevinflytande kunde även, enligt de pedagoger som hade denna uppfattning, ha fördelar om det fungerade. Många ansåg att inflytande ledde tilL bl.a ökat ansvarstagande. Men - det skedde enligt denna uppfattning inte med någon nödvändighet eftersom lärare och elever ofta hade olika syn på vad elevinflytande var för någonting. En nackdel kunde också som jag tidigare skrivit vara att eleverna inte hade de kompetenser som krävs för att få ut några positiva effekter av elevinflytande.


Tänk att ett begrepp som är så väl implementerat i skolans värd kan uppfattas så olika. 

Av Caroline - 20 september 2013 19:49

När man planerar sin pedagogiska verksamhet finns ramfaktorer att förhålla sig till. Det kan vara t.ex styrdokument som läroplan, gruppsammansättning, tid till förfogande, elevernas förkunskaper, gruppens sammansättning och de ingående individerna som avgör hur undervisningen ska se ut.


I läroplanen står vad eleverna ska kunna i år 3, 6 och 9. Det kallas för kunskapskrav! Förutom kunskapskraven, anger läroplanen vilket det centrala innehållet i undervisningen i skolan ska vara - alltså vilka områden eleverna ska arbeta med för att nå målen och till viss del hur. När den nya läroplanen kom 2011 gick skolverket ut med information om att kunskapsstoffet eleverna förväntades kunna i de olika åren var så omfattande att ett ämnesintegrerat arbetssätt nästintill var ett krav. 


Det finns också vad som kallas "lokalt frirum" som i paktiken innebär att var och en eller varje skola eller så - har möjlighet att sätta sin egen prägel på undervisningen - utifrån eget tycke och smak, egna intressen och/eller övertygelser om hur undervinsingen kan och bör bedrivas, barnens förutsättningar och intressen mm. Detta gör att vi lärare kan anpassa undervisningen till vår verklighet - som skiljer sig avsevärt åt i olika klasser landet runt.


Den nya läroplanen (lgr11) är på sätt och vis tydligare än den tidigare (Lpo94). Den anger mer precist vad vi ska arbeta med i skolan och det lokala frirummet är därför snävare. Eftersom jag inte vet säkert vill jag gissa att detta är ett försök till en mer likvärdig skola - dvs. att alla elever, oavsett bakgrund och/eller var i landet de får sin utbildning, ska ha samma kunskaper och färdigheter när de lämnar grundskolan.  Det lokala frirummet är bra på många sätt och viktigt för att vi lärare ska kunna ge eleverna vad de behöver. Som tur är, finns fortfarande visst utrymme för detta.





Av Caroline - 18 september 2013 17:26

Nu i höst jobbar jag min tionde termin som lärare. Min första i ettan!

Det är otroligt spännande och utmanande och jag lär mig något nytt varje dag.


För tio år sedan (!) när jag bestämde mig för att bli tidigarelärare anade jag inte att ettan skulle vara den stora utmaningen. Tvärt om. Jag trodde att det skulle krävas mer av mig, ju äldre eleverna var. Men så, har jag nu vis av viss erfarenhet förstått, var inte fallet.


I de lägre åldrarna sker inte bara den grundläggande läs- och skrivinlärningen. Här ska barnen också lära sig skolkulturen. Eller utveckla skolvana, om man så vill. I ettan måste man lära sig att sitta ner på stolen, att arbeta koncentrerat med en uppgift en längre stund, att hämta pennan utan att störa, att reflektera över vad man gör och varför osv.


I skolan finns förväntningar på hur man ska göra och vara. För gruppens skull och individens.


Nu när jag är fröken i ettan har jag självklart kunskapskraven i trean i bakhuvudet. Men samtidigt som jag lär barnen läsa och skriva och annat ur kursplanens centrala innehåll, måste jag slappna av i mina ambitioner för eleverna och låta dem bli skolbarn.


Det tar sin lilla tid, att vara fröken i ettan!



Presentation

Hej, vad roligt att du tittade in!
Jag är utbildad tidigarelärare och undervisar i svenska och SO på en f-9 skola i mellersta Sverige. I denna blogg kommer jag att lufta pedagogiska tankar och funderingar.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013
>>>

Ovido - Quiz & Flashcards